Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Dobra

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Obwieszczenie do stron II

Dobra, dnia 25 sierpnia 2009 roku
Nasz znak: WSO.Oś. MM – 7627 – 13/09

                                                                          Obwieszczenie do stron

Na podstawie art.49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 98 Poz. 1071 z późniejszymi zmianami) oraz art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199, Poz. 1227) Wójt Gminy Dobra zawiadamia strony, iż w dniu 5 sierpnia wydał decyzję umarzającą postępowanie w sprawie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa drogi gminnej dojazdowej - ul. Magnolii w m. Wołczkowo, gmina Dobra.”

Decyzja

Na podstawie art. 104 w związku z art. 105 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000r, Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku kierownik Wydziału ds. Komunalnych i Inwestycji Pani Ireny Ziental występującej z upoważnienia Wójt Gminy Dobra, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia

orzekam

umorzyć postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą „Przebudowa drogi gminnej dojazdowej - ul. Magnolii w m. Wołczkowo, gmina Dobra.”

Uzasadnienie

Do urzędu wpłynął wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla w/w przedsięwzięcia. Do wniosku załączono:
1. kartę informacyjną przedsięwzięcia;
2. kopie mapy ewidencyjnej działek poświadczoną przez właściwy organ;
3. wypis z rejestru gruntów;
4. wypis z planu zagospodarowania przestrzennego.
Analizę przedsięwzięcia przeprowadzono w oparciu o art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199, poz. 1227).
Planowana inwestycja obejmuje przebudowę ulicy klasy D – ulicy dojazdowej, pieszo – jezdni dwukierunkowej o długości 336 m i szerokości podstawowej 5,00 m ( dwa pasy ruchu po 2,50 m ).W ramach planowanego przedsięwzięcia utwardzona zostanie pieszo – jezdnia oraz zjazdy do poszczególnych posesji. W pasie drogowym drogi gminnej urządzona zostanie zieleń izolacyjna niska ( trawniki ) o powierzchni około 680 m2. W ramach planowanej przebudowy ulicy zostanie wykonane oświetlenie uliczne oraz kanalizacja deszczowa wraz z przykanalikami kanalizacji deszczowej o średnicach Ø 16m - 0,30m z rur PVC – U o połączeniach kielichowych uszczelnionych uszczelkami zakończone wpustami deszczowymi ze studzienkami ściekowymi z odstojnikami. Studzienki ściekowe z wpustami deszczowymi zostaną podłączone do istniejących kanałów kanalizacji deszczowej w ul. Magnolii i ul. Lipowej . Droga gminna – ul. Magnolii krzyżuje się z drogą powiatową – ul. Lipową.
Do pasa drogowego ulicy Magnolii przylegają tereny budownictwa mieszkaniowego jednorodzinnego i wielorodzinnego. Szerokość pasa drogowego drogi gminnej wynosi od 6 m do 13 m.
Na terenie objętym planowanym przedsięwzięciem występuje uzbrojenie nadziemne i podziemne. Od istniejącego uzbrojenia podziemnego występują poprzecznie przyłącza do poszczególnych działek i posesji. Planowane przedsięwzięcie obejmuje działki nr 249 dr, 419/1 dr, 420/3 dr, 865/1 dr obręb Wołczkowo, gmina Dobra .
Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ulica Magnolii w miejscowości Wołczkowo posiada klasę drogi D – dojazdowej i wchodzi w skład podstawowego układu komunikacyjnego gminy Dobra. Zapewnia obsługę ruchu kołowego i pieszego oraz dojazd do przyległych posesji i terenów. Dotychczasowe jej parametry techniczne nie spełniają wymagań obowiązujących przepisów o drogach publicznych w związku z czym zachodzi obowiązek zastosowania parametrów technicznych dotyczących minimalnych szerokości pieszo – jezdni , min. promieni skrętu , min. szer. zjazdów z drogi do poszczególnych działek i posesji itp.
Najkorzystniejszy wariant dla środowiska zapewnia minimalne parametry w ramach planowanej przebudowy drogi gminnej klasy D .
Wykonanie prac przewidzianych planowaną przebudową nie spowoduje zmiany przeznaczenia terenu, poprawi się w sposób zdecydowany stan bezpieczeństwa ruchu pieszego i drogowego, nastąpi zmniejszenie emisji pyłów do powietrza nawierzchni gruntowej oraz zwiększenie jej trwałości.
W myśl przepisów art. 248 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku prawo ochrony środowiska planowane przedsięwzięcie nie zalicza się do przedsięwzięć o ryzyku wystąpienia awarii, przy uwzględnianiu używanych substancji i stosowanych technologii.
Na terenie inwestycji nie występują obszary wodno - błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, brak również obszarów górskich, wybrzeży, stref ochronnych ujęć wód, obszarów Natura 2000, obszarów sklasyfikowanych lub chronionych przez ustawodawstwo Państw Członkowskich, specjalnych stref chronionych wyznaczonych przez Państwa Członkowskie zgodnie krajobrazie dyrektywą 79/409/EWG i 92/43/EWG, obszarów o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.
Planowana inwestycja nie koliduje z jakimikolwiek formami ochrony przyrody, określonymi w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody (Dz. U. 2004 Nr 92 poz. 880 z późn. zm.).W trakcie realizacji przedsięwzięcia nastąpi ingerencja w lokalne środowisko gruntowo - wodne. Jej zakres ogranicza się głównie do robót ziemnych. Do minimum ograniczone zostanie oddziaływanie przedsięwzięcia na elementy środowiska mające decydujący wpływ na jakość życia ludzi w fazie budowy.
Na etapie budowy będą wytwarzane różne rodzaje odpadów należące do grupy odpadów z budowy, remontów, demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej. Zasady gospodarki odpadami określa ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251.). Odpady należy magazynować w sposób selektywny, w odpowiednio wydzielonych i zabezpieczonych miejscach oraz prowadzić ich ilościową i jakościową ewidencję zgodnie z przyjętym katalogiem odpadów i listą odpadów niebezpiecznych.
Największe oddziaływanie na środowisko będzie występowało w trakcie wykonywania robót ziemnych oraz wykonywania konstrukcji i nawierzchni przebudowywanej drogi. Na etapie realizacji przedsięwzięcia należy liczyć się z występowaniem następujących czynników wpływających niekorzystnie na środowisko:
- zwiększona emisja zanieczyszczeń gazowych, zawartych w spalinach maszyn i pojazdów pracujących na budowie - w pasie drogowym, jak i w przyległym rejonie (pojazdy dostarczają niezbędne materiały),
- zwiększona ilość pyłów, związana z transportem i wykorzystaniem na budowie materiałów sypkich oraz ruchem pojazdów po terenie budowy.
Wymienione uciążliwości są typowe dla okresu budowy i znikną one wraz z zakończeniem prac w ramach planowanego przedsięwzięcia. W trakcie realizacji przedsięwzięcia wystąpią okresowe przekroczenia dopuszczalnych norm poziomu hałasu powodowane pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportowych. Będzie to jednak stosunkowo krótki okres czasu, a przestrzenny zasięg oddziaływania hałasu emitowanego przez pracujące maszyny i pojazdy nie powinien być uciążliwy dla środowiska. Emisja ta ustanie po zakończeniu planowanego przedsięwzięcia. Zaplecze placu budowy powinno być zlokalizowane poza terenem sąsiadującym z zabudową mieszkaniową, roboty mogą być prowadzone wyłącznie w porze dziennej.
W trakcie realizacji planowanego przedsięwzięcia należy zastosować środki techniczne w celu ochrony środowiska gruntowo - wodnego przed zanieczyszczeniami ropopochodnymi pochodzącymi od pracującego sprzętu. Zużyte oleje w związku z pracą maszyn oraz sprzętu mechanicznego powinny być wymienione na terenie uprawnionych podmiotów.
Wody opadowe i roztopowe z utwardzonych nawierzchni kierowane będą poprzez projektowane wpusty kanalizacji deszczowej i studzienki ściekowe z odstojnikami do systemu kanalizacji deszczowej. Z uwagi na skalę planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się jego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 71 w/w ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Dz 2008 r., Nr 199, poz.1227):
„Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych:
1) przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
2) przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.”
Kwalifikacje przedsięwzięcia przeprowadza się analizując zapisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. 2004, Nr 257, poz. 2573 z późn.zm).
W trakcie prowadzonego postępowania ustalono, że przedmiotowe droga nie należy do dróg publicznych i tym samym nie powinna być kwalifikowane do przedsięwzięć mogących oddziaływać na środowisko zgodnie z § 3 pkt. 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. 2004, Nr 257, poz. 2573z późn. zm) - zgodnie z którym sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko mogą wymagać drogi publiczne o nawierzchni utwardzonej, niewymienione w § 2 ust. 1 pkt. 29 i 30, z wyłączeniem ich remontu i przedsięwzięć polegających na budowie, przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce: zjazdu z drogi publicznej, przejazdu drogowego, pasa postojowego, pasa dzielącego, pobocza, chodnika, ścieżki rowerowej, konstrukcji oporowej, przepustu, kładki oraz obiektów i urządzeń wyposażenia technicznego dróg.
Przepisy ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych definiują drogę publiczną jako drogę zaliczoną na podstawie w/w ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. Ustalenie przebiegu i kategorii drogi publicznej wymaga podjęcia uchwały przez Radę Gminy po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu.
Zgodnie z przedstawioną informacją przedmiotowa droga nie została uchwalona uchwałą Rady Gminy , jako droga publiczna, w związku z tym przedsięwzięcie polegające na przebudowie tej drogi nie kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących wymagać sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Przedsięwzięcie nie kwalifikuje się również do pkt. 10 e aneksu II Dyrektywy Rady 97/11/WE z dnia 3 marca 1997 r. zmieniającej dyrektywę 85/337/EWG w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre publiczne i prywatne przedsięwzięcia na środowisko, ponieważ przedmiotem postępowania nie była budowa drogi lecz przebudowa. Ponadto zakres inwestycji nie powinien być poddany procedurze screeningu, gdyż nie spełnia ona łącznie trzech wskazanych w dokumencie Komisji Europejskiej pn. „Interpretacja definicji niektórych kategorii projektów z aneksu I i II dyrektywy EIA” przesłanek tj. infrastrukturalnego charakteru zadania, charakteru miejskiego oraz potencjalnego, znaczącego oddziaływania na środowisko.
Biorąc pod uwagę powyższe organ orzekł jak w sentencji.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie za pośrednictwem Wójta Gminy Dobra w terminie 14 dni od dnia doręczenia.

Z up.Wójta
Małgorzata Chmielewska
Kierownik Wydziału ds. Obywatelskich

Otrzymują:
1. Kierownik Wydziału ds. Komunalnych i Inwestycji, Irena Ziental, ul. Graniczna 24a, Dobra.
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, Kresowa 14, Police.
3. Starostwo Powiatowe, ul. Tanowska 8, Police.
4. A/a.
5. Strony postępowania.
Łącznie występuje ponad 20 stron, w związku z czym, zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008 r nr 199 poz. 1227), stosuje się przepis art. 49 KPA ”Strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, jeżeli przepis szczególny tak stanowi; w tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia”.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Łukasz Dziuban

Data wytworzenia:
27 sie 2009

Osoba dodająca informacje

Łukasz Dziuban

Data publikacji:
27 sie 2009, godz. 22:22

Osoba aktualizująca informacje

Łukasz Dziuban

Data aktualizacji:
27 sie 2009, godz. 22:22